Vanliga frågor

Här har vi samlat frågor om Koppla Smart Cykelteknologi och om ABS låsningsfria bromsar.

Vanliga frågor Koppla

Alla elcykelmodeller som har vårt EGOING-system har Koppla i någon form, antingen Koppla Light eller Koppla Connect.

Koppla Connect innebär att din cykel är uppkopplad mot mobilnätet och detta ger dig tillgång spårning och maximalt stöldskydd av din cykel. Ett urval av våra cykelmodeller är utrustade med detta, varav en modell som också har ABS-bromsar.

Koppla Light innebär uppkoppling via Bluetooth och som namnet antyder en enklare version av Koppla-teknologin. Det innebär att ditt batteri fortfarande kan stöldskyddas och att du har tillgång till batteriinformation och försäkringsinformation. Du kan också välja att registrera din cykling i appen och få ta del av statistik i appen baserat på detta. Övriga funktioner som bygger på att du kan kommunicera med cykeln, spåra den och stänga av elsystemet på distans fungerar inte på cyklar som har Koppla Light.

Cyklar med Koppla Light och Koppla Connect kan skicka statistik till de standard hälsoappar som finns i iOS (iPhone) och Android.

Koppla smart cykelteknologi innebär att man kopplar upp elcykeln och därigenom kan ge cykeln och cyklisten tillgång till funktioner som gör cykeln säkrare, både när det gäller själva cyklingen och när det kommer till stöldskydd. Detta görs via uppkoppling till mobilnätet.

Cyklar med Koppla light är endast kopplade via Bluetooth och har därför färre smarta funktioner.

Koppla Light finns på elcyklar som har uppkoppling via bluetooth. Du hittar alla elcyklar med Koppla light påcrescent elcyklar .

Crescents cyklar med Koppla light har stöldskyddat batteri, körstilsväljare. Utöver detta så kan du se batteristatus, får servicemeddelanden och tillgång till statistik om din cykling och hur den påverkar hälsa och miljö.

De är uppkopplade via Bluetooth och har därför färre funktioner än cyklar som är uppkopplade via mobilnätet (Koppla Connect).

Det är i dagsläget inte möjligt att uppgradera cyklar med Koppla med ny hårdvara. Köper du en elcykel med
Koppla Light så kommer den fortsatt vara begränsad till de funktioner som Bluetooth uppkoppling
möjliggör. Det är inte heller möjligt att i dagsläget eftermontera ABS-bromsar på denna typ av cykel.

Koppla smart cykelteknologi baseras på ett nytt ”språk” som används på Crescentcyklar av modellår 2020. Äldre modeller kan inte utrustas med den nya teknologin.

Alla cyklar med Koppla smart cykelteknologi har en dekal på batteriet som visar att det är stöldskyddat. Cyklar med Koppla har även Koppla dekaler på ramen.

Rek-priserna som visas på Crescents webbplats är månadspriset med 36 mån avbetalning samt totalpriset. I dessa priser ingår 3 års uppkopplingsabonnemang till mobilnätet om din cykel har Koppla Connect. För modeller som har Koppla i Light version ingår Bluetooth uppkoppling och dessa cyklar har inget abonnemang knutet till sig.

Månadskostnaden för tjänsten idag är 99 kr. Månadskostnaden för fortsatt uppkoppling kommer att sättas utifrån vid tidpunkten rådande marknadspriser. Det innebär att priset kan minska eller öka något. Du väljer själv om du vill förlänga abonnemanget. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.

När abonnemanget som följer med din cykel snart går ut får du erbjudande via Crescent Koppla appen om att förlänga det. Du väljer själv om du vill förlänga abonnemanget. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.

Skulle du välja att inte förnya abonnemanget så kan du fortsätta cykla på din elcykel. Din cykel kommer dock att sluta ”kommunicera” med appen. Du går miste om de funktioner som är relaterade till att cykeln är uppkopplad. T. ex spårning, möjligheten att låsa elsystemet via appen, sätta upp geofence, crasch-rapport via notisfunktion i appen m.m. Du får inte längre statistik om din cykling och kan inte heller se batteristatus. Stöldskyddet för batteriet kommer dock fortsätta att vara aktiverat. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.

3 års uppkoppling ingår vid köp av en elcykel som är uppkopplad mot mobilnätet (Koppla Connect). Du ser datumet då du kopplade upp din cykel i Koppla appen under menyn ”Cykel”.

Du kommer få en notis i appen när det är dags att förnya abonnemanget. Du väljer själv om du vill förnya det efter 3 år. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.

När du registrerar dig och din cykel för abonnemanget så börjar det att gälla. Detta gäller enbart cyklar med uppkoppling via mobilnätet (Koppla Connect). Cyklar med Bluetooth (Koppla Light), har inget abonnemang knutet till sig.

Du behöver ha en smart-mobiltelefon så att du kan ladda hem Koppla appen och du behöver uppkoppling till mobilnätet där du cyklar. Om du väljer en elcykel med Koppla Light så är den uppkopplad via Bluetooth vilket inte kräver något nät men för att kunna nyttja funktionen att registrera dina cykelturer och få statistik baserat på detta behöver din telefon vara uppkopplad och ha täckning.

Du kan använda din cykel med Koppla smart cykelteknologi även om du inte har en smartphone att koppla upp den till. Ditt batteri kommer att kunna stöldskyddas och har du en cykel med ABS-bromsar så funkar den ändå. Övrig smart funktionalitet som tryggar dig som cyklist och ditt cykelägande är dock inbakat knuten till Crescent Koppla appen och kommer inte att fungera utan appen.

Mobiltäckningen är god i Sverige. Vi råder dig dock att säkerställa att du har täckning om du är osäker.

Har du köpt cykeln via e-handel gäller distansköplagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Har du köpt i butik bör du kolla gällande villkor i butiken. Görs ett återköp på en cykel med Koppla där den tidigare ägaren inte tagit bort cykeln i appen, ska återförsäljaren kontakta Cycleurope (företaget bakom Crescent), som kommer att ”koppla ifrån” cykeln från den tidigare ägaren så att den kan registreras och kopplas till en ny ägare.

När du köper en cykel med Koppla smart cykelteknologi ingår 3 års uppkoppling (gäller cyklar med Koppla Connect). Skulle du sälja vidare cykeln under treårsperioden så kan köparen överta abonnemanget. Genom att ta bort cykeln från ditt konto under menyn "mer" kan den nya ägaren koppla upp cykeln mot sitt konto. Kvarvarande tid på abonnemanget följer med cykeln in i det nya kontot kopplat till den nya användaren.

Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen. Glöm inte att ta bort cykeln under menyn ”Mer” för att koppla bort cykeln från ditt Crescent Koppla konto i appen.

Koppla Appen kopplar du upp mot din elcykel som har Koppla smart cykelteknologi. Du kan se om cykeln är uppkopplingbar genom att titta på batteriet. Har batteriet en "Anti-Theft"-dekal så har den Koppla.
Med appen får du statistik om din cykling och håller koll på när det är dags att ladda batteriet. Har du en cykel som är uppkopplad via mobilnätet (Koppla Connect) så är det via appen som du spårar din cykel, sätter upp geografiska staket (geofence) och avaktivera elsystemet genom ett digitalt stöldskydd, samt skapar en vänlista som får ett SOS-meddelande om du skulle råka ut för en olycka och falla omkull.

Du hittar Koppla-appen till din Crescent i App-store eller Google Play. Sök "Crescent Koppla" (gäller cyklar modellår 2020 eller nyare).

  1. Du laddar hem Crescent koppla- appen till din smartphone via App-store eller Google Play.
    Du behöver acceptera koppling via Bluetooth till din telefon (kommer upp när du installerar appen) för att kunna använda appens smarta funktioner.
  2. Du skapar ett konto genom att registrera dina uppgifter och därefter scannar du kod på cykeln enligt anvisning i appen.
  3. Glöm inte att aktivera "platstjänster" under "inställningar" för Koppla-appen i din telefon.

Klart! Din återförsäljare hjälper dig med denna ”onboarding”.

*Om du är anställd inom offentlig sektor och leasar din elcykel via din arbetsgivare så kan det vara så att ett konto i appen redan skapats åt dig och cykeln har kopplats upp mot ditt konto. I detta fall har du fått en länk til mailadress som du använder för att återställa kontot och skapa ett eget lösenord.

Du kan dela din cykel med andra användare genom att bjuda in dem via Crescent Koppla Appen. Använd ikonen för ”Delning” i menyn ”Mer”.

Du kan vara uppkopplad mot flera cyklar i appen. Du växlar mellan cyklarna via ikonen ”Byta cykel” under menyn ”Mer”.

Koppla appen används för alla cyklar med Koppla smart cykelteknologi oavsett paket men antalet funktioner skiljer sig.

Koppla smart cykelteknologi är en digital produkt som utvecklas och uppdateras efterhand. Håll utkik
efter uppdateringar av appen så du alltid har den senaste versionen.

Om du får ett meddelande i appen att ditt SOL-nummer saknas eller inte kan hittas, maila service@crescent.se så felsöker vi och återkommer till dig så snart som möjligt. I mailet behöver du ange:

  1. SOL-nummer (sitter SOLID etikett på ramen)
  2. Namn på butiken där du köpt din cykel
  3. Mailadressen du registrerat ditt konto i Crescent Koppla appen med

Om Bluetooth-indikatorn inte visar grönt under menyn "cykel" när displayen är påslagen så har du ingen kontakt mellan cykeln och appen. Du behöver säkerställa att din mobiltelefon tillåter att ta emot uppdateringar från Koppla appen samt att bluetooth är påslaget.

Är osäker på om uppkopplingen fungerar kan du genomföra en s.k "Problemsökning":

  1. Gå till menyn "Mer"
  2. Tryck på ikonen för "Problemsökning" (ett stetoskop).
  3. Följ guiden för att checka att uppkopplingen fungerar som den ska.

Observera: När du kopplar upp din cykel mot Koppla appen första gången, följ guiden steg-för-steg för att säkerställa att du kopplar upp appen med rätt cykel.

Om du säljer din elcykel så behöver du ta bort cykeln från ditt konto. Detta görs under menyn "Mer" i appen.
Cykeln kan nu kopplas ihop med den nya användarens konto genom att den nya användaren följer instruktionerna i appen.

Om cykeln har Koppla Connect så är ett uppkopplingsabonnemang knutet till cykeln. Detta följer automatiskt med till det nya användarkontot när cykeln kopplas upp mot den nya användarens konto. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.

När du kopplar upp din cykel mot Koppla appen första gången, följ guiden steg-för-steg för att säkerställa att du kopplar upp appen med rätt cykel.

Har du redan kopplat upp din cykel mot appen men är osäker på om uppkopplingen fungerar kan du genomföra en s.k "Problemsökning":

  1. Gå till menyn "Mer"
  2. Tryck på ikonen för "Problemsökning" (ett stetoskop).
  3. Följ guiden för att checka att uppkopplingen fungerar som den ska.

Stöldskyddat batteri innebär att din elcykels batteri kopplats ihop med din cykel innan den lämnar cykelfabriken i Varberg. Det gör att batteriet inte kan användas på någon annan cykel och blir ointressant att stjäla.

Det är möjligt att stöldskydda ytterligare batteri till cykeln (t. ex om man är fler i familjen som delar cykel och man har varsitt batteri). Detta görs hos återförsäljaren/hos din servicepartner.

Cyklar med Koppla Connect är spårbara genom GPS. Ett extra batteri i spårningsenheten gör att spårningen av cykeln fortsätter att fungera i upp till 2 veckor även om batteriet tas ut ur cykeln.
Att kännna till: vid höga temperaturer, över 45 grader så kan batteriet i spårningsenheten sluta att ta laddning.

Koppla smart cykelteknologi är ett helhetskoncept för trygghet och säkerhet. Konceptets unikitet är att vi tar ett helhetsgrepp kring spårning och stöldskydd genom uppkoppling av cykeln. Koppla i kombination med integrerade ABS-bromsar i citycykeln Crescent Ellie är något helt nytt på marknaden.

Din elcykelspecialist hjälper dig. Här hittar du alla crescentåterförsäljare .
I din Crescent Koppla hittar du också kontaktuppgifterna till din elcykelspecialist , eller om du är på annan ort närmaste Crescent cykelspecialist.

Din elcykel med Koppla servar du precis som vilken annan elcykel som helst. I samband med service (eller när helst du har behov) kan du få hjälp att ändra körstil på sin elcykel mot en kostnad.

För bästa cykelupplevelse och livslängd rekommenderar vi att du servar din elcykel regelbundet. Var 500 mil eller 1 gång om året är en tumregel och en förutsättning för att kunna nyttja vår förlängda garanti.

Läs mer om service och vårt garantiserviceprogram på crescent.se

Du kommer att få påminnelser om service enligt garantiserviceprogrammet till den mailadress du angivit i samband med registrering av appen samt som en påminnelsenotis i din app.

Just nu finns Koppla smart cykelteknologi endast knutet till Crescent elcyklar med vårt egenutvecklade EGOING-system men vi utvecklar hela tiden vår teknologi vilket öppnar upp för fler system i framtiden.

När du kopplar upp din elcykel via ditt konto i Koppla appen blir du automatiskt registrerad för det 3-åriga garantiserviceprogrammet Cykelkärlek. För att garantin ska gälla behöver du dock serva din elcykel enligt uppsatta villkor och kunna visa upp originalkvitto.

Läs mer på garantiserviceprogrammet på crescent.se .

Om du köpt din cykel via en av våra certifierade elcykelspecialist i Sverige så ingår 3 månaders gratis stöldskyddsförsäkring. Du registrerar dig för denna när du registrerar dig och din cykel via Koppla appen.

Efter att du kopplat upp din cykel mot appen får du en får du pushnotis direkt efteråt (hamnar också under menyn notiser). Här aktiverar du försäkringen genom att följa anvisningarna.

Om din återförsäljare skulle ha registrerat din cykel för försäkringen i kassan innan du kopplar din elcykel mot Koppla appen så kan den inte registreras en gång till i appen. Du kommer i detta fall inte kunna se status på din försäkring i appen utan får information om försäkringen via mail/post.

Förlängning av försäkringen
Du kommer att får en notis med erbjudande om förlängning i appen innan den första perioden löper ut. Du väljer själv om du vill teckna försäkringen för ytterligare ett år. Stöldskyddförsäkringen gäller inte Förmånscyklar eller cyklar som köpts utanför Sverige.

Dyker detta meddelande upp så har din cykel redan blivit registrerad av återförsäljaren, så din cykel är registrerad för 3-mån gratis stöldskyddsförsäkringen. Erbjudande om att förnya kommer till dig via SOLID. Du kommer dock INTE att se försäkringen i appen.

Försäkringar som aktiverats i appen kommer att synas i appen. Om du inte aktiverat försäkringen via notis i menyn "notiser" eller om försäkringen istället registrerats via återförsäljaren i kassan, så kommer den inte att synas i appen.

När du aktiverat din försäkring via appen så ser du den under menyn "cykel" i appen. Ett försäkringsbevis från SOLID går ut till den mailadress du angivit när du registrerat ditt konto i appen.

När du kopplat upp din cykel i appen ska du får en push-notis (lägger sig också i notiscentrat under menyn "Aktivitet") för att aktivera försäkringen.
Om du inte fått en notis om att aktivera försäkringen så kan orsaken vara att cykeln inte har blivit kopplad till butiken innan den lämnat vår produktion.
Under menyn ”cykel” (cykelsymbol) i appen kan du se om en cykelbutik är kopplad till din cykeln under rubriken ”Om din cykel”. Om det är tomt så är ingen koppling gjord. Lägg till din återförsäljare och spara. Nu ska meddelandet om att aktivera din försäkring komma som en notis. Den hamnar även under menyn ”Aktivitet”.

Om du får problem eller har frågor som rör betalning i samband med att du vill tecka dig för en nya försäkringsperiod hos SOLID Försäkring vänder du dig till SOLID Kundtjänst.

Kundservice:
0771-113 113 (knappval 2)
Öppettider: Vardagar 08-18
kunder@solidab.se

Om försäkringen registrerats av återförsäljaren i butik och inte via dig i appen så kommer inte försäkringen att synas i appen och du får tyvärr inte någon påminnelse om förnyelse att ta ställning till via appen.
Om försäkringen registrerats i kassan så kommer du att få en förnyelseavi skickad till dig från Solid Försäkring via post när det blir dags att ta ställning till att förnya försäkringen.

En försäkring som aktiverats i appen kommer att trigga ett meddelande till dig när det är dags att ta ställning till att förnya den. Erbjudandet är giltigt tills innevarande försäkringsperiod löpt ut. Om du försöker aktivera erbjudandet efter detta så kommer du få ett felmeddelande och en uppmaning att kontakta Solid Försäkring. De kan då hjälpa dig med din försäkring över telefon.

Kundservice:
0771-113 113 (knappval 2)
Öppettider: Vardagar 08-18

Har du en cykelmodell med Koppla Connect så är den spårbar via appen även om den är avstängd så länge det finns batteri i enheten som gör cykeln spårbar. Det innebär att den är spårbar i upp till ett par veckor även utan att batteriet sitter i cykeln.
Om din cykel befinner sig på en plats eller i ett utrymme utan mobil täckning via 2G så är den inte spårbar.

Har du en cykel med Koppla Connect kan du låsa elsystemet från appen oavsett vart du befinner dig, förutsatt att du har kontakt med din cykel.
Att du låser elcykelns system med det digitala systemlåset innebär att motor, batteri och display slutar att fungera.
Du låser elcykeln från menyn med en cykelsymbol i appen.

OBS! Om cykelns elsystem är avstängt när du väljer att aktivera det digitala systemlåset så kommer låset slås på så fort någon försöker aktivera cykeln. Status från "Ej låst" till "Låst" kommer dock inte ändras i appen förrän detta sker eller vid 12-timmars "check" (appen kopplar upp sig mot cykeln var 24-timma även om cykeln är avstängd).

Ditt batteri låses med din cykel vid tillverkningstillfället, i cykelfabriken i Varberg. Köper du ett extrabatteri eller ett nytt så låser återförsäljaren batteriet till cykeln. Om du har köpt din elcykel online och beställt hemleverans så ska detta vara gjort innan cykeln skickas ut och du ska ha fått information om det. Är du osäker, kontakta din återförsäljare.

Under menyn med en cykelsymbol ser du batteristatus.
Har du en cykel med Koppla Connect så visas batteristatus från senaste tillfället som elcykelns system var påslaget.
På cyklar med Koppla Light visas batteristatus från senaste tillfället då du befann dig i närheten av din cykel med mobilen och cykelns elsystem var påslaget.

Då din mailadress är knuten till ditt Koppla app-konto och din cykel via appen så behöver du vända dig till oss för att få hjälp med detta. Maila service@crescent.se för hjälp. Vi behöver SOLID numet som sitter på etiketten på din cykel så ange detta i mailet.

Några funktioner i appen är endast möjliga för dig som ägare att se och göra i appen:

  • Ställa in vilken återförsäljare som är "din".
  • Sätta upp vänlista för krash-rapport
    Delar du cykel med familjemedlemmar eller vänner så har de inte möjlighet att justera denna information.

Övriga funktioner i appen är tillgängliga för alla användare.

För att dela din cykel med någon annan så går du in i menyn "Mer" och trycker på ikonen "Delning".
Tryck på "Bjud in en vän" överst i vänstra hörnet.
En ny sida kommer upp.
Genom att trycka på "dela" knappen i nedre högra hörnet så skickar du en delningslänk.
I nästa steg väljer du på vilket sätt (SMS eller Mail) du vill dela länken och med vem.

Efter att mottagaren fått länken och begärt om åtkomst till cykeln du delat så visar sig en förfrågan under menyn delning. Du behöver då trycka på "godkänn" för att aktivera delningen.

Nu behöver personen logga in på sitt konto i appen på nytt för att den ska synas i appen hos mottagaren.

Har du en cykel med Koppla Connect så finns möjlighet att lägga upp kontaktpersoner i en kontaktlista som får en notis från appen med din position om du skulle cykla omkull (förutsatt att personen har godkänt att ta emot pushnotiser från appen). Du lägger till kontakter genom att trycka på ikonen för "Krashrapport" under menyn "Mer".
För att du ska kunna lägga till en kontakt så behöver du ha delat din cykel med personen. Du kan även välja att klicka i rutan som aktiverar rapporten även till dig själv.
Det är bara du som ägare till cykeln som kan administera "Kraschrapport" i appen.

Du kan radera en notis genom att "svepa" till vänster.
Vill du stänga av notiser kan du som har en Koppla Connect har du möjlighet att under menyn "Mer" gå in under "Notisinställning" för att stänga av och sätta på notiser som aktiveras om någon rör eller flyttar din cykel.
Det är i telefonens inställningar du ställer in om du vill ha pushnotiser eller ej. Genom att gå in i "Inställningar" i telefonen (ej i appen), välja Crescent Koppla- eller Monark Koppla-appen och därefter "Notiser" kan du tillåta pushnotiser, eller stänga av dessa.

Om du har en cykel med Koppla Connect så registreras din cykling automatiskt och sparas ner under appens menu "Position".

Om du har en cykel med Koppla Light behöver du aktivt registrera dina cykelturer genom att trycka på "Starta-knappen" i menyn "Cykla".

Data från dina registrerade cyklade turer ligger till grund för statistiken som visas i menyn "framsteg" och som kan skickas till din standard hälsoapp i din telefon.

Du kan från appversion 12.3 koppa din Koppla app till den standard hälsoapp som finns i din telefon.

Detta gör du under ”Inställningar” i din telefon (ej i Koppla appen).
Tryck på ikonen för din hälso-app under "Inställningar" och under ”Data” i appen kan du under ”Datatillgång och enheter” välj Koppla appen och ge tillåtelse att skriva data.

Vanliga frågor ABS

ABS bromsen på en cykel innebär att frambromsen inte låser sig. Den är mycket effektiv så bromssträckan blir kortast möjlig och minimerar samtidigt risken att falla över styret i samband med inbromsning.

En sensor mäter framhjulets hastighet och skickar informationen till en kontrollbox. Kontrollboxen känner med sensorns hastighetsmätning och en 6-axels plattform av underlaget du cyklar på. Kontrollboxen skickar signaler till aktivatorn, som omedelbart reducerar eller ökar trycket i bromsen beroende på underlaget.

Då displayen slås på så ska gul ABS ikon lysa i elcykelns display. Gul betyder i detta fall kontroll av ABS-systemet. När du börjar cykla och kommer upp över 5km/h, tryck lätt in bromshandtaget. ABS ikonen ska nu skifta till grön. ABS bromsarna är nu aktiva.

Precis som att bromsa en vanlig elcykel. Vid riktigt hård inbromsning kan lätt pumpande motstånd uppstå i handtaget.

Nej, systemet är kopplat till elcykelns batteri och sätts på när elcykelns system sätts på. Således stängs ABS-bromsen av när elcykelns system stängs av.

Då strömtillförseln till ABS-bromsen endast är aktiv när du cyklar och har en relativt låg batterikonsumtion så påverkar inte ABS:en elcykelns räckvidd nämnvärt.

Ja, den fungerar på alla typer av underlag.

ABS-systemet är i grunden underhållsfritt. Om det är några problem kommer indikatorn bli gul.

Nej, all reparation ska utföras av en auktoriserad Crescent elcykelspecialist.

ABS-bromsar är en nyhet inom cykel som kraftigt minskar risken för olyckor relaterade till inbromsning. Vi introducerar denna nyhet på vår nya uppkopplade cityelcykel Crescent Ellie först för att kunna introducera fler modeller med ABS efter hand.

På en citycykel sitter man upprätt vilket innebär risk att falla över styret vid en kraftig inbromsning. Dessutom är den som cyklar på en citycykel inte alltid en lika van cyklist som den som väljer en sportigare cykel. Det känns därför naturligt att det är en city-modell som denna som får ABS-bromsar först.

ABS bromsen sitter dold inuti ramen. Du kan endast se att cykeln har ABS genom att det sitter en sensor vid bromsoket och en extra tunn skiva som sitter ihop med bromsskivan. Du kommer också se att cykeln har ABS genom att det finns en ABS symbol i cykelns färgdisplay, som sitter på styret. Den ser du i displayens övre högra hörn och lyser grönt när ABS:en är aktiv.

ABS-bromsens system är integrerat med elcykelns display. I displayen kan du se en ABS-indikator. Lyser den grönt fungerar systemet korrekt. Om ABS:en har någon form funktionsfel så kommer ikonen att vara gul samtidigt som en felkod visas nere i högra hörnet. I detta fall ska du kontakta din återförsäljare för att lösa problemet. Om ABS funktionen inte fungerar fortsätter dina bromsar att fungera utan själva ABS-funktionen.

ABS-funktionen kan tillfälligt sättas ur funktion om du kör på extremt ojämnt underlag. Den aktiveras igen då underlaget blir jämnare och ikonen återgår till grönt.

Felkod C1, Kommunikationsfel
Bromsen fungerar som vanligt men ej ABS funktion. Kontakta din Crescent elcykelspecialist.

Felkod C3, ABS ur funktion

  1. Ta ut batteriet
  2. Sätt i batteriet igen
  3. Om problemet kvarstår kontakta din Crescent elcykelspecialist.