Vanliga frågor
Här har vi samlat frågor om Koppla Smart Cykelteknologi och om ABS låsningsfria bromsar.
Här har vi samlat frågor om Koppla Smart Cykelteknologi och om ABS låsningsfria bromsar.
De flesta av våra elcykelmodeller som har vårt EGOING-system har Koppla Light. Utvalda modeller på marknaden har Koppla Connect.
Koppla Light kommer med de flesta Crescentmodeller som har elsystemet EGOING. Det innebär uppkoppling via Bluetooth och som namnet antyder en enklare version av Koppla-teknologin. Det innebär att ditt batteri fortfarande kan stöldskyddas och att du har tillgång till batteriinformation och försäkringsinformation. Du kan också välja att registrera din cykling i appen och få ta del av statistik i appen baserat på detta. Övriga funktioner som bygger på att du kan kommunicera med cykeln, spåra den och stänga av elsystemet på distans fungerar inte på cyklar som har Koppla Light.
Koppla Connect innebär att din cykel är uppkopplad mot mobilnätet och detta ger dig tillgång spårning och maximalt stöldskydd av din cykel. Ett urval av Crescents cykelmodeller på marknaden är utrustade med detta.
Cyklar med Koppla Light och Koppla Connect kan skicka statistik till de standard hälsoappar som finns i iOS (iPhone) och Android.
Koppla smart cykelteknologi innebär att man kopplar upp elcykeln och därigenom kan ge cykeln och cyklisten tillgång till funktioner som gör cykeln säkrare, både när det gäller själva cyklingen och när det kommer till stöldskydd. Detta görs via uppkoppling till mobilnätet.
Cyklar med Koppla light är endast kopplade via Bluetooth och har därför färre smarta funktioner.
Crescents cyklar med Koppla light har funktionerna stöldskyddat batteri och körstilsväljare. För att aktivera stöldskydd på ditt batteri eller ställa in din elcykel med körstilsväljaren vänligen besök din återförsäljare. Utöver detta kan du se batteristatus, får servicemeddelanden och tillgång till statistik om din cykling och hur den påverkar hälsa och miljö.
De är uppkopplade via Bluetooth och har därför färre funktioner än cyklar som är uppkopplade via mobilnätet (Koppla Connect).
Det är i dagsläget inte möjligt att uppgradera cyklar med Koppla med ny hårdvara. Köper du en elcykel med
Koppla Light så kommer den fortsatt vara begränsad till de funktioner som Bluetooth uppkoppling
möjliggör.
Koppla smart cykelteknologi baseras på ett nytt ”språk” som används på Crescentcyklar av modellår 2020. Äldre modeller kan inte utrustas med den nya teknologin.
Rek-priserna som visas på Crescents webbplats är månadspriset med 36 mån avbetalning samt totalpriset. I dessa priser ingår 3 års uppkopplingsabonnemang till mobilnätet om din cykel har Koppla Connect. För modeller som har Koppla i Light version ingår Bluetooth uppkoppling och dessa cyklar har inget abonnemang knutet till sig.
Månadskostnaden för tjänsten idag är 49 kr. Du väljer själv om du vill förlänga abonnemanget. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.
När abonnemanget som följer med din cykel snart går ut får du erbjudande via Crescent Koppla appen om att förlänga det. Du väljer själv om du vill förlänga abonnemanget. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.
Skulle du välja att inte förnya abonnemanget så kan du fortsätta cykla på din elcykel. Din cykel kommer dock att sluta ”kommunicera” med appen. Du går miste om de funktioner som är relaterade till att cykeln är uppkopplad. T. ex spårning, möjligheten att låsa elsystemet via appen, sätta upp geofence, crasch-rapport via notisfunktion i appen m.m. Du får inte längre statistik om din cykling och kan inte heller se batteristatus. Stöldskyddet för batteriet kommer dock fortsätta att vara aktiverat. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.
3 års uppkoppling ingår vid köp av en elcykel som är uppkopplad mot mobilnätet (Koppla Connect). Du ser datumet då du kopplade upp din cykel i Koppla appen under menyn ”Cykel”.
Du kommer få en notis i appen när det är dags att förnya abonnemanget. Du kan också gå in under menyn "Mer" och trycka på ikonen för "Prenumerationer" för att se status på ditt abonnemang eller att fönya abonnemanget när det är dags. Du väljer själv om du vill förnya det efter 3 år. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.
När du registrerar dig och din cykel för abonnemanget så börjar det att gälla. Detta gäller enbart cyklar med uppkoppling via mobilnätet (Koppla Connect). Cyklar med Bluetooth (Koppla Light), har inget abonnemang knutet till sig.
Du behöver ha en smart-mobiltelefon så att du kan ladda hem Koppla appen och du behöver uppkoppling till mobilnätet där du cyklar. Om du väljer en elcykel med Koppla Light så är den uppkopplad via Bluetooth vilket inte kräver något nät men för att kunna nyttja funktionen att registrera dina cykelturer och få statistik baserat på detta behöver din telefon vara uppkopplad och ha täckning.
Du kan använda din cykel med Koppla smart cykelteknologi även om du inte har en smartphone att koppla upp den till. Ditt batteri kommer att kunna stöldskyddas och har du en cykel med ABS-bromsar så funkar den ändå. Övrig smart funktionalitet som tryggar dig som cyklist och ditt cykelägande är dock inbakat knuten till Crescent Koppla appen och kommer inte att fungera utan appen.
Mobiltäckningen är god i Sverige. Vi råder dig dock att säkerställa att du har täckning om du är osäker.
Har du köpt cykeln via e-handel gäller distansköplagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Har du köpt i butik bör du kolla gällande villkor i butiken. Görs ett återköp på en cykel med Koppla där den tidigare ägaren inte tagit bort cykeln i appen, ska återförsäljaren kontakta Cycleurope (företaget bakom Crescent), som kommer att ”koppla ifrån” cykeln från den tidigare ägaren så att den kan registreras och kopplas till en ny ägare.
När du köper en cykel med Koppla smart cykelteknologi ingår 3 års uppkoppling (gäller cyklar med Koppla Connect). Skulle du sälja vidare cykeln under treårsperioden så kan köparen överta abonnemanget. Genom att ta bort cykeln från ditt konto under menyn "mer" kan den nya ägaren koppla upp cykeln mot sitt konto. Kvarvarande tid på abonnemanget följer med cykeln in i det nya kontot kopplat till den nya användaren.
Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen. Glöm inte att ta bort cykeln under menyn ”Mer” för att koppla bort cykeln från ditt Crescent Koppla konto i appen.
Har du en cykel med Koppla Connect så skickas meddelande-notiser ut som uppmärksammar dig på att det är dags att fönya abonnemanget efter 3-år. Om du valt att stänga av push-notiserna så når dessa tyvärr inte fram till dig. Du kan dock gå in under menyn "Mer", trycka på ikonen för "Prenumerationer" och välja att aktivera ett månadsabonnemang för att få funktionerna att fungera igen. Du kan avsluta abonnemanget igen när du önskar utan bindningstid. Du betalar endast för påbörjad månad.
Har du förnyat ditt Koppla Connect abonnemang efter perioden som följer med cykeln vid köp kan du när som helst avsluta ditt abonnemang. Under menyn "Mer" hittar du ikonen "Prenumerationer". Klicka på din prenumeration och avsluta prenumerationen. Din prenumeration kommer att fortsätta var aktiv till månaden du betalat för är slut. Se datum i appen under "Prenumerationer". Det är viktigt att du har koll på när prenumerationen upphör då dina tjänster kommer att sluta att fungera. Det innebär även det digitala systemlåset, säkerställ att det inte är låst vid utgångsdatum.
Om du valt att avsluta ditt "Connectivity" abonnemang så kommer du att ha tillgång till de tjänster som kommer med Koppla Connect tills månaden du betalat för löper ut. Var noga med att uppmärksamma datumet då abonemmanget löper ut och att du vid utgångsdatumet inte har det digitala systemlåset aktiverat. Du hittar utgångsdatum för ditt abonnemang under menyn "Mer" och ikonen "Prenumerationer" i Crescent Koppla Appen.
Vi är glada och tacksamma att du vill fortsätta använda Koppla Connect och de tjänster som kommer med abonnemanget.
Du kan återaktivera din uppkoppling genom att påbörja ett nytt månadsabonnemang. Detta gör du inne i Crescent Koppla appen i inloggat läge. Säkerställ att din cykel fortfarande ligger inne i appen genom att gå in under menyn "Cykel".
För att aktivera abonnemanget, gå in under menyn "Mer", klicka på ikonen för "Prenumerationer" och välj abonnemanget "Connectivity". Du kan när som helst välja att avsluta abonnemanget.
Koppla Appen kopplar du upp mot din elcykel som har Koppla smart cykelteknologi. Du kan se om cykeln är uppkopplingbar genom att titta på batteriet. Har batteriet en "Anti-Theft"-dekal så har den Koppla.
Med appen får du statistik om din cykling och håller koll på när det är dags att ladda batteriet. Har du en cykel som är uppkopplad via mobilnätet (Koppla Connect) så är det via appen som du spårar din cykel, sätter upp geografiska staket (geofence) och avaktivera elsystemet genom ett digitalt stöldskydd, samt skapar en vänlista som får ett SOS-meddelande om du skulle råka ut för en olycka och falla omkull.
Du hittar Koppla-appen till din Crescent i App-store eller Google Play. Sök "Crescent Koppla" (gäller cyklar modellår 2020 eller nyare).
Klart! Din återförsäljare hjälper dig med denna ”onboarding”.
*Om du är anställd inom offentlig sektor och leasar din elcykel via din arbetsgivare så kan det vara så att ett konto i appen redan skapats åt dig och cykeln har kopplats upp mot ditt konto. I detta fall har du fått en länk til mailadress som du använder för att återställa kontot och skapa ett eget lösenord.
Du kan dela din cykel med andra användare genom att bjuda in dem via Crescent Koppla Appen. Använd ikonen för ”Delning” i menyn ”Mer”.
Du kan vara uppkopplad mot flera cyklar i appen. Du växlar mellan cyklarna via ikonen ”Byta cykel” under menyn ”Mer”.
Koppla appen används för alla cyklar med Koppla smart cykelteknologi oavsett paket men antalet funktioner skiljer sig.
Koppla smart cykelteknologi är en digital produkt som utvecklas och uppdateras efterhand. Håll utkik
efter uppdateringar av appen så du alltid har den senaste versionen.
Om Bluetooth-indikatorn inte visar grönt under menyn "cykel" när displayen är påslagen så har du ingen kontakt mellan cykeln och appen. Du behöver säkerställa att din mobiltelefon tillåter att ta emot uppdateringar från Koppla appen samt att bluetooth är påslaget.
Är osäker på om uppkopplingen fungerar kan du genomföra en s.k "Problemsökning":
Observera: När du kopplar upp din cykel mot Koppla appen första gången, följ guiden steg-för-steg för att säkerställa att du kopplar upp appen med rätt cykel.
Om du säljer din elcykel så behöver du ta bort cykeln från ditt konto. Detta görs under menyn "Mer" i appen.
Cykeln kan nu kopplas ihop med den nya användarens konto genom att den nya användaren följer instruktionerna i appen.
Om cykeln har Koppla Connect så är ett uppkopplingsabonnemang knutet till cykeln. Detta följer automatiskt med till det nya användarkontot när cykeln kopplas upp mot den nya användarens konto. Har du en elcykel uppkopplad via Bluetooth (Koppla Light) så finns inget abonnemang knutet till appen.
När du kopplar upp din cykel mot Koppla appen första gången, följ guiden steg-för-steg för att säkerställa att du kopplar upp appen med rätt cykel.
Har du redan kopplat upp din cykel mot appen men är osäker på om uppkopplingen fungerar kan du genomföra en s.k "Problemsökning":
Google har introducerat en ny funktion fr Android 12 som gör skillnad på BLE (Bluetooth Low Energy) och Bluetooth. Säkerställ att du har godkänt appens behörigheter vid installation av appen. Det kan kontrolleras under telefonens inställningar, appar och Crescent Koppla appen. Kontrollera att "Behörighet till enheter i närheten" är godkänt.
Cyklar med Koppla Connect är spårbara genom GPS. Ett extra batteri i spårningsenheten gör att spårningen av cykeln fortsätter att fungera i upp till 2 veckor även om batteriet tas ut ur cykeln.
Att kännna till: vid höga temperaturer, över 45 grader så kan batteriet i spårningsenheten sluta att ta laddning.
Din elcykelspecialist hjälper dig. Här hittar du alla crescentåterförsäljare .
I din Crescent Koppla hittar du också kontaktuppgifterna till din elcykelspecialist , eller om du är på annan ort närmaste Crescent cykelspecialist.
Din elcykel med Koppla servar du precis som vilken annan elcykel som helst. I samband med service (eller när helst du har behov) kan du få hjälp att ändra körstil på sin elcykel mot en kostnad.
För bästa cykelupplevelse och livslängd rekommenderar vi att du servar din elcykel regelbundet. Var 500 mil eller 1 gång om året är en tumregel och en förutsättning för att kunna nyttja vår förlängda garanti.
Läs mer om service och vårt garantiserviceprogram på crescent.se
Har du laddat ner Crescent Koppla appen och kopplat din elcykel till den kommer att få påminnelser om service enligt vårt garantiserviceprogram till den mailadress du angivit i samband med registrering av appen samt som en påminnelsenotis i din app.
Just nu finns Koppla smart cykelteknologi endast knutet till Crescent elcyklar med vårt egenutvecklade EGOING-system. För Crescent elcyklar med Bosch finns smarta funktioner kopplade till Bosch Flow app.
När du kopplar upp din elcykel via ditt konto i Koppla appen blir du automatiskt registrerad för det 3-åriga garantiserviceprogrammet Cykelkärlek. För att garantin ska gälla behöver du dock serva din elcykel enligt uppsatta villkor och kunna visa upp originalkvitto.
Läs mer på garantiserviceprogrammet på crescent.se .
Har du en cykelmodell med Koppla Connect så är den spårbar via appen även om den är avstängd så länge det finns batteri i enheten som gör cykeln spårbar. Det innebär att den är spårbar i upp till ett par veckor även utan att batteriet sitter i cykeln.
Om din cykel befinner sig på en plats eller i ett utrymme utan mobil täckning via 2G så är den inte spårbar.
Har du en cykel med Koppla Connect kan du låsa elsystemet från appen oavsett vart du befinner dig, förutsatt att du har kontakt med din cykel.
Att du låser elcykelns system med det digitala systemlåset innebär att motor, batteri och display slutar att fungera.
Du låser elcykeln från menyn med en cykelsymbol i appen.
OBS! Om cykelns elsystem är avstängt när du väljer att aktivera det digitala systemlåset så kommer låset slås på så fort någon försöker aktivera cykeln. Status från "Ej låst" till "Låst" kommer dock inte ändras i appen förrän detta sker eller vid 12-timmars "check" (appen kopplar upp sig mot cykeln var 24-timma även om cykeln är avstängd).
Ditt EGOING-batteri kan låsas till din cykel hos din Crescent elcykelspecialist. Köper du ett extrabatteri eller ett nytt så låser återförsäljaren batteriet till cykeln.
Under menyn med en cykelsymbol ser du batteristatus.
Har du en cykel med Koppla Connect så visas batteristatus från senaste tillfället som elcykelns system var påslaget.
På cyklar med Koppla Light visas batteristatus från senaste tillfället då du befann dig i närheten av din cykel med mobilen och cykelns elsystem var påslaget.
Några funktioner i appen är endast möjliga för dig som ägare att se och göra i appen:
Övriga funktioner i appen är tillgängliga för alla användare.
För att dela din cykel med någon annan så går du in i menyn "Mer" och trycker på ikonen "Delning".
Tryck på "Bjud in en vän" överst i vänstra hörnet.
En ny sida kommer upp.
Genom att trycka på "dela" knappen i nedre högra hörnet så skickar du en delningslänk.
I nästa steg väljer du på vilket sätt (SMS eller Mail) du vill dela länken och med vem.
Efter att mottagaren fått länken och begärt om åtkomst till cykeln du delat så visar sig en förfrågan under menyn delning. Du behöver då trycka på "godkänn" för att aktivera delningen.
Nu behöver personen logga in på sitt konto i appen på nytt för att den ska synas i appen hos mottagaren.
Har du en cykel med Koppla Connect så finns möjlighet att lägga upp kontaktpersoner i en kontaktlista som får en notis från appen med din position om du skulle cykla omkull (förutsatt att personen har godkänt att ta emot pushnotiser från appen). Du lägger till kontakter genom att trycka på ikonen för "Krashrapport" under menyn "Mer".
För att du ska kunna lägga till en kontakt så behöver du ha delat din cykel med personen. Du kan även välja att klicka i rutan som aktiverar rapporten även till dig själv.
Det är bara du som ägare till cykeln som kan administera "Kraschrapport" i appen.
Du kan radera en notis genom att "svepa" till vänster.
Vill du stänga av notiser kan du som har en Koppla Connect har du möjlighet att under menyn "Mer" gå in under "Notisinställning" för att stänga av och sätta på notiser som aktiveras om någon rör eller flyttar din cykel.
Det är i telefonens inställningar du ställer in om du vill ha pushnotiser eller ej. Genom att gå in i "Inställningar" i telefonen (ej i appen), välja Crescent Koppla- eller Monark Koppla-appen och därefter "Notiser" kan du tillåta pushnotiser, eller stänga av dessa.
Om du har en cykel med Koppla Connect så registreras din cykling automatiskt och sparas ner under appens menu "Position".
Om du har en cykel med Koppla Light behöver du aktivt registrera dina cykelturer genom att trycka på "Starta-knappen" i menyn "Cykla".
Data från dina registrerade cyklade turer ligger till grund för statistiken som visas i menyn "framsteg" och som kan skickas till din standard hälsoapp i din telefon.
Du kan från appversion 12.3 koppa din Koppla app till den standard hälsoapp som finns i din telefon.
Detta gör du under ”Inställningar” i din telefon (ej i Koppla appen).
Tryck på ikonen för din hälso-app under "Inställningar" och under ”Data” i appen kan du under ”Datatillgång och enheter” välj Koppla appen och ge tillåtelse att skriva data.
Har du en cykel med Koppla Connect så ingår 3 års abonnemang för uppkoppling. Abonnemanget behövs för att funktionerna som GPS-spårning, digitalt systemlås, krasch-rapport och statistik rapportering ska fungera. Om du inte valt att förnya abonnemanget efter 3 år så upphör funktionerna att fungera.
Meddelande-notiser som uppmärksammar dig på att det är dags att fönya abonnemanget skickas ut innan abonnemanget löper ut, men om du valt att stänga av push-notiserna från Crescent Koppla appen så når dessa tyvärr inte fram till dig. Du kan dock gå in under menyn "Mer", trycka på ikonen för "Prenumerationer" och välja att aktivera ett månadsabonnemang för att få funktionerna att fungera igen. Du kan avsluta abonnemanget igen när du önskar, utan bindningstid. Du betalar endast för påörjad månad.
Då din mailadress är knuten till ditt Koppla app-konto och din cykel via appen så behöver du vända dig till oss för att få hjälp med detta. Maila service@crescent.se för hjälp. Vi behöver SOLID numet som sitter på etiketten på din cykel så ange detta i mailet.